Η Θώνις – Ηράκλειο αποτελεί μία μυθική πόλη στην Αίγυπτο την οποία «κατάπιε» η Μεσόγειος και θάφτηκε μέσα σε άμμο και λάσπη για περίπου 1200 χρόνια τώρα.
Για αιώνες οι αρχαιολόγοι θεωρούσαν ότι η πόλη δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένας μύθος καθώς ο μυθικός της πλούτος αναφέρεται και στον Όμηρο.
Ήταν η πόλη που σύμφωνα με το μύθο η ωραία Ελένη και ο Πάρις είχαν επισκεφθεί.
Στην πραγματικότητα όμως η Θώνις – Ηράκλειο ήταν μία πραγματική πόλη που άρχισε να αποκαλύπτει την ταυτότητά της εδώ και δέκα χρόνια στους αρχαιολόγους οι οποίοι είναι πλέον σε θέση να έχουν μία εικόνα για το πώς έμοιαζε η πόλη την εποχή των Φαραώ.
Η πόλη που έχει δύο ονόματα εξαφανίστηκε κάτω από τη Μεσόγειο θάλασσα περίπου 1200 πριν και ανακαλύφθηκε μετά από έρευνες που ξεκίνησαν στην αιγυπτιακή ακτογραμμή πριν δέκα χρόνια. Στο διάστημα αυτό οι αρχαιολόγοι ξεκίνησαν να έχουν μία περισσότερο ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με τους εμπορικούς δρόμους και τις σχέσεις της πόλης στην κλασσική εποχή, θεωρώντας ότι η πόλη ήταν ο κυριότερος τελωνειακός σταθμός από όπου διακινούνταν τα προϊόντα προς και από την Αίγυπτο σε Ελλάδα και σε άλλη μέρη της Μεσογείου.
Σήμερα οι αρχαιολόγοι φέρνουν στο φως όλα τα μυστήρια της πόλης ανακαλύπτοντας πολύ θαυμαστά ευρύματα που και αυτά με τη σειράτους αποκαλύπτουν την πολύ ζωντανή ιστορία αυτού του λιμανιού της κλασσικής αρχαιότητας.
Γνωστή στους αρχαίους Έλληνες σαν Ηράκλειο και Θώνις ανάμεσα στους Αιγυπτίους, η πόλη ανακαλύφθηκε το 2000 από το Γάλλο καθηγητή ενάλιας αρχαιολογίας Dr. Franck Goddio και μία ομάδα από το Ευρωπαϊκό Ινστιτκούτο Ενάλιας Αρχαιολογίας, μετά από τέσσερα χρόνια γεωφυσικών ερευνών. Τα ερείπια αυτής της χαμένης πόλης βρέθηκαν σε βάθος 30 ποδών από την επιφάνεια της θάλασσας στον κόλπο του Aboukir, κοντά στην Αλεξάνδρια.
Ένα νέο ντοκιμαντερ αναδεικνύει τα πιο σημαντικά ευρύματα από την πόλη, μετά από 13 χρόνια ανασκαφών. Τα ευρύματα αυτά βοηθούν ώστε να συγκροτηθεί μία εικόνα της αρχαίας αυτής πόλης που δεν αποτελούσε μόνο ένα σημαντικό οικονομικό κέντρο του διεθνούς εμπορίου για την εποχή, αλλά και πολύ πιθανόν και ένα σημαντικό θρησκευτικό κέντρο. Η κινηματογραφική ομάδα χρησιμοποίησε τις πληροφορίες από την αρχαιολογική έρευνα για να δημιουργήσει ένα εικονικό μοντέλο της πόλης μέσω υπολογιστή(Η ΠΡΏΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ).
ΒΙΝΤΕΟ:
Σύμφωνα με την Telegraph, τα πιο προσφατα δεδομένα συνηγορούν στην ύπαρξη της Θώνις – Ηράκλειο ως το υποχρεωτικό λιμάνι-εμπορικός σταθμός εισόδου μεταξύ της Μεσογείου και του Νείλου. Προς το παρόν έχουν ανακαλυφθεί 64 αρχαία ναυάγια και περισσότερες από 700 άγκυρες έχουν ανασυρθεί από τη λάσπη στον κόλπο.
Ανάμεσα στα ευρύματα σημειώνονται χρυσά νομίσματα, μονάδες βάρους από την Αθήνα (κάτι που δεν είχε βρεθεί ποτέ έως τώρα στην Αίγυπτο) και τεράστιες πινακίδες με δείγματα γραφής τόσο αρχαίας Ελληνικής όσο και αρχαίας Αιγυπτιακής. Οι μελετητές θεωρούν ότι η ποικιλία και το είδος των αντικειμένων αυτών υποδεικνύουν ακόμα περισσότερο τον εμπορικό χαρακτήρα της πόλης.
Εκτός από αυτά, στο φως έχει επίσης έρθει μία σειρά από θρησκευτικά αντικείμενα, όπως λίθινα γλυπτά ύψους 16 πόδων που θεωρείται ότι κοσμούσαν το κεντρικό ναό της πόλης, και σαρκοφάγοι από ασβεστόλιθο που πολύ πιθανόν να περιείχαν μουμιοποιημένα ζώα. Μαζί με τα τεράστια αγάλματα οι αρχαιολόγοι έχουν επίσης ανασύρει και άλλα μικρότερα, δευτερευόντων θεοτήτων από τον πυθμένα της θάλασσας.
Παρόλο τον γενικότερο ενθουσιασμό για αυτή την τόσο σημαντική ανακάλυψη, παραμένει ακόμα ένα μυστήριο άλυτο: γιατί η Θώνις – Ηράκλειο βυθίστηκε;
Η ομάδα του Goddio θεωρεί ότι το βάρος των μεγάλων κτηρίων σε μία περιοχή η σύσταση του εδάφους αποτελείται κυρίως από νερόλασπη και άμμο είναι πολύ πιθανόν να έπαιξαν ρόλο στη βύθιση της πόλης μετάαπό έναν σεισμό.
.
Νέα έρευνα στο Thonis – Heracleion
Μια βυθισμένη πόλη-λιμάνι (η Αιγυπτιακή και Ελληνική ονομασία της πόλης) που χρησίμευσε ως πύλη προς την Αίγυπτο κατά την πρώτη χιλιετία π.Χ., εξετάστηκε σε πρόσφατο διεθνές συνέδριο στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.
.
Νέα έρευνα στο Thonis – Heracleion
Μια βυθισμένη πόλη-λιμάνι (η Αιγυπτιακή και Ελληνική ονομασία της πόλης) που χρησίμευσε ως πύλη προς την Αίγυπτο κατά την πρώτη χιλιετία π.Χ., εξετάστηκε σε πρόσφατο διεθνές συνέδριο στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.
Το λιμάνι της πόλης, που βρίσκεται 6,5 χιλιόμετρα από τις σημερινές ακτές, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα της Μεσογείου πριν από την ίδρυση της Αλεξάνδρειας.
Λιμάνι εισόδου
Αυτή η υποχρεωτική είσοδος λιμανιού, που είναι γνωστή ως «Thonis» από τους Αιγύπτιους και «Ηράκλειον» από τους Έλληνες, ήταν τοσημείο όπου τα ποντοπόρα πλοία ξεφόρτωναν το φορτίο τους, κατόπιν αξιολογούνταν από τους αξιωματούχους του ναού και υπολόγιζαν τον φόρο που αντιστοιχούσε πριν την μεταφορά τους σε αιγυπτιακά πλοία που διέσχιζαν το ποτάμι του Νείλου.
Λιμάνι εισόδου
Αυτή η υποχρεωτική είσοδος λιμανιού, που είναι γνωστή ως «Thonis» από τους Αιγύπτιους και «Ηράκλειον» από τους Έλληνες, ήταν τοσημείο όπου τα ποντοπόρα πλοία ξεφόρτωναν το φορτίο τους, κατόπιν αξιολογούνταν από τους αξιωματούχους του ναού και υπολόγιζαν τον φόρο που αντιστοιχούσε πριν την μεταφορά τους σε αιγυπτιακά πλοία που διέσχιζαν το ποτάμι του Νείλου.
Στα λιμάνια της πόλης, δύτες και ερευνητές εξετάζουν σήμερα 64 αιγυπτιακά πλοία, που χρονολογούνται μεταξύ του 8ου και του 2ου αιώνα π.Χ., πολλά από τα οποία φαίνεται να έχουν σκόπιμα βυθιστεί.
Οι ερευνητές λένε ότι τα πλοία βρέθηκαν πολύ καλά διατηρημένα, στη λάσπητου πυθμένα της θάλασσας. Έχοντας ανακαλύψει 700 διαφορετικούς τύπους αρχαίας άγκυρας, οι ερευνητές πιστεύουν ότι έχουν βρει την μεγαλύτερη ναυτική συλλογή του αρχαίου κόσμου
«Η έρευνα έχει αποκαλύψει ένα τεράστιο βυθισμένο τοπίο με τα υπολείμματα τουλάχιστον δύο μεγάλων αρχαίων οικισμών μέσα σε τμήμα του δέλτα του Νείλου να διασχίζεται με φυσικές και τεχνητές οδούς», είπε ο Δρ. Damian Robinson, διευθυντής της Κέντρου Ενάλιας Αρχαιολογίας της Οξφόρδης στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Ο Δρ. Robinson, ο οποίος επιβλέπει την ανασκαφή ενός από τα 64 βυθισμένα πλοία, γνωστό ως Ship 43, ανακάλυψε ότι οι Αιγύπτιοι είχαν ένα μοναδικό ύφος ναυπηγικής. Εξετάζει επίσης, για ποιο λόγο τα πλοία φαίνεται να έχουν σκόπιμα βυθιστεί κοντά στο λιμάνι.
Νεκροταφεία πλοίων
«Ένα από τα βασικά ερωτήματα είναι για ποιο λόγο δημιουργήθηκαν πολλά νεκροταφεία πλοίων ένα μίλι περίπου από το Δέλτα του ποταμού Νείλου. Το Ship 43 φαίνεται να είναι μέρος ενός μεγάλου στόλου τουλάχιστον δέκα άλλων σκαφών σε ένα μεγάλο νεκροταφείο πλοίων», εξηγεί ο Δρ. Robinson. «Το πλοίο δεν μπορεί να είναι μια απλή εγκατάλειψη, αλλά ένα μέσο για να μπλοκάρει την πρόσβαση στην είσοδο του λιμανιού της πόλης στα εχθρικά πλοία. Αυτή είναι μια άκρως δελεαστική ερμηνεία, ωστόσο, πρέπει επίσης να εξετάσουμε το ενδεχόμενο κατά πόσον αυτά τα πλοία βυθίστηκαν για να χρησιμοποιηθούν ως τρόπος αποκατάστασης του εδάφους».
Θαλάσσιο εμπόριο στον αρχαίο κόσμο
Στο λιμάνι και τις υποθαλάσσιες λεκάνες του ανακαλύφθηκαν επίσης μια συλλογή τελωνειακών διαταγμάτων, τα βάρη που χρησιμοποιούσαν για τις συναλλαγές, καθώς και στοιχεία για την παραγωγή νομισμάτων. Ο υλικός πολιτισμός, όπως για παράδειγμα, τα βάρη των νομισμάτων, συζητήθηκε επίσης στο συνέδριο, στα πλαίσια μιας ευρύτερης αφήγησης του πώς το θαλάσσιο εμπόριο διεξαγόταν στον αρχαίο κόσμο.
Η Elsbeth van der Wilt, από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δήλωσε: «Το Thonis-Ηράκλειο έπαιξε σημαντικό ρόλο στο εμπορικό δίκτυο των μεγάλων αποστάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, δεδομένου ότι η πόλη θα ήταν η πρώτη στάση για τους ξένους εμπόρους στα αιγυπτιακά σύνορα . Οι ανασκαφές στις λεκάνες του λιμανιού απέδωσαν μια ενδιαφέρουσα ομάδα μολύβδινων βαρών, που πιθανόν να έχουν χρησιμοποιηθεί τόσο από τους αξιωματούχους του ναού όσο και από εμπόρους για την καταβολή φόρων και για την αγορά αγαθών. Μεταξύ αυτών είναι και μια σημαντική ομάδα αρχαίων Αθηναϊκών βαρών. Πρόκειται για ένα σημαντικό αρχαιολογικό εύρημα, διότι είναι η πρώτη φορά που βάρη, όπως αυτά εντοπίζονται κατά τη διάρκεια ανασκαφών στην Αίγυπτο».
300 ειδώλια και φυλαχτά
Μια άλλη ερευνήτρια της Οξφόρδης, η Sanda Heinz, αναλύει πάνω από 300 αγάλματα και φυλαχτά από την Ύστερη και Πτολεμαϊκή περίοδο, συμπεριλαμβανομένων αιγυπτιακών και ελληνικών θεμάτων. Η πλειοψηφία από αυτά απεικονίζει αιγυπτιακές θεότητες, όπως ο Όσιρις, η Ίσις, και ο γιος τους Ώρος. «Τα αγαλματίδια και τα φυλαχτά είναι γενικά σε καλή κατάσταση», είπε. «Τα αγαλματίδια μας επιτρέπουν να εξετάσουμε τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις ενώ την ίδια στιγμή μας υποδεικνύουν τις ευρύτερες οικονομικές συνθήκες της εποχής. Τα αγαλματίδια αυτά παράγονται μαζικά σε μια κλίμακα που μέχρι τώρα δεν σχετίζεται με προηγούμενες περιόδους. Τα αγαλματίδια και τα φυλαχτά μας υποδηλώνουν ότι κατασκευάστηκαν κυρίως για τους Αιγύπτιους. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ορισμένοι ξένοι τα αγόρασαν επίσης και τα αφιέρωναν στους ναούς τους στο εξωτερικό».
Ο Franck Goddio, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Υποβρύχιας Αρχαιολογίας και Λέκτορας Ενάλιας Αρχαιολογίας στο Oxford Centre for Maritime Archaeology, σχολίασε: «Οι ανακαλύψεις που έχουμε κάνει στο Thonis-Ηράκλειο από το 2000, χάρη στο έργο της διεπιστημονικής ομάδας και της υποστήριξης του Ιδρύματος Hilti είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Διαγράμματα των μνημείων, των λιμανιών της πόλης και των καναλιών διαμορφώνονται με μεγαλύτερη σαφήνεια και συγκεντρώνονται περισσότερες κρίσιμες πληροφορίες γι’ αυτά κάθε χρόνο».''
«Η έρευνα έχει αποκαλύψει ένα τεράστιο βυθισμένο τοπίο με τα υπολείμματα τουλάχιστον δύο μεγάλων αρχαίων οικισμών μέσα σε τμήμα του δέλτα του Νείλου να διασχίζεται με φυσικές και τεχνητές οδούς», είπε ο Δρ. Damian Robinson, διευθυντής της Κέντρου Ενάλιας Αρχαιολογίας της Οξφόρδης στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Ο Δρ. Robinson, ο οποίος επιβλέπει την ανασκαφή ενός από τα 64 βυθισμένα πλοία, γνωστό ως Ship 43, ανακάλυψε ότι οι Αιγύπτιοι είχαν ένα μοναδικό ύφος ναυπηγικής. Εξετάζει επίσης, για ποιο λόγο τα πλοία φαίνεται να έχουν σκόπιμα βυθιστεί κοντά στο λιμάνι.
Νεκροταφεία πλοίων
«Ένα από τα βασικά ερωτήματα είναι για ποιο λόγο δημιουργήθηκαν πολλά νεκροταφεία πλοίων ένα μίλι περίπου από το Δέλτα του ποταμού Νείλου. Το Ship 43 φαίνεται να είναι μέρος ενός μεγάλου στόλου τουλάχιστον δέκα άλλων σκαφών σε ένα μεγάλο νεκροταφείο πλοίων», εξηγεί ο Δρ. Robinson. «Το πλοίο δεν μπορεί να είναι μια απλή εγκατάλειψη, αλλά ένα μέσο για να μπλοκάρει την πρόσβαση στην είσοδο του λιμανιού της πόλης στα εχθρικά πλοία. Αυτή είναι μια άκρως δελεαστική ερμηνεία, ωστόσο, πρέπει επίσης να εξετάσουμε το ενδεχόμενο κατά πόσον αυτά τα πλοία βυθίστηκαν για να χρησιμοποιηθούν ως τρόπος αποκατάστασης του εδάφους».
Θαλάσσιο εμπόριο στον αρχαίο κόσμο
Στο λιμάνι και τις υποθαλάσσιες λεκάνες του ανακαλύφθηκαν επίσης μια συλλογή τελωνειακών διαταγμάτων, τα βάρη που χρησιμοποιούσαν για τις συναλλαγές, καθώς και στοιχεία για την παραγωγή νομισμάτων. Ο υλικός πολιτισμός, όπως για παράδειγμα, τα βάρη των νομισμάτων, συζητήθηκε επίσης στο συνέδριο, στα πλαίσια μιας ευρύτερης αφήγησης του πώς το θαλάσσιο εμπόριο διεξαγόταν στον αρχαίο κόσμο.
Η Elsbeth van der Wilt, από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δήλωσε: «Το Thonis-Ηράκλειο έπαιξε σημαντικό ρόλο στο εμπορικό δίκτυο των μεγάλων αποστάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, δεδομένου ότι η πόλη θα ήταν η πρώτη στάση για τους ξένους εμπόρους στα αιγυπτιακά σύνορα . Οι ανασκαφές στις λεκάνες του λιμανιού απέδωσαν μια ενδιαφέρουσα ομάδα μολύβδινων βαρών, που πιθανόν να έχουν χρησιμοποιηθεί τόσο από τους αξιωματούχους του ναού όσο και από εμπόρους για την καταβολή φόρων και για την αγορά αγαθών. Μεταξύ αυτών είναι και μια σημαντική ομάδα αρχαίων Αθηναϊκών βαρών. Πρόκειται για ένα σημαντικό αρχαιολογικό εύρημα, διότι είναι η πρώτη φορά που βάρη, όπως αυτά εντοπίζονται κατά τη διάρκεια ανασκαφών στην Αίγυπτο».
300 ειδώλια και φυλαχτά
Μια άλλη ερευνήτρια της Οξφόρδης, η Sanda Heinz, αναλύει πάνω από 300 αγάλματα και φυλαχτά από την Ύστερη και Πτολεμαϊκή περίοδο, συμπεριλαμβανομένων αιγυπτιακών και ελληνικών θεμάτων. Η πλειοψηφία από αυτά απεικονίζει αιγυπτιακές θεότητες, όπως ο Όσιρις, η Ίσις, και ο γιος τους Ώρος. «Τα αγαλματίδια και τα φυλαχτά είναι γενικά σε καλή κατάσταση», είπε. «Τα αγαλματίδια μας επιτρέπουν να εξετάσουμε τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις ενώ την ίδια στιγμή μας υποδεικνύουν τις ευρύτερες οικονομικές συνθήκες της εποχής. Τα αγαλματίδια αυτά παράγονται μαζικά σε μια κλίμακα που μέχρι τώρα δεν σχετίζεται με προηγούμενες περιόδους. Τα αγαλματίδια και τα φυλαχτά μας υποδηλώνουν ότι κατασκευάστηκαν κυρίως για τους Αιγύπτιους. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ορισμένοι ξένοι τα αγόρασαν επίσης και τα αφιέρωναν στους ναούς τους στο εξωτερικό».
Ο Franck Goddio, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Υποβρύχιας Αρχαιολογίας και Λέκτορας Ενάλιας Αρχαιολογίας στο Oxford Centre for Maritime Archaeology, σχολίασε: «Οι ανακαλύψεις που έχουμε κάνει στο Thonis-Ηράκλειο από το 2000, χάρη στο έργο της διεπιστημονικής ομάδας και της υποστήριξης του Ιδρύματος Hilti είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Διαγράμματα των μνημείων, των λιμανιών της πόλης και των καναλιών διαμορφώνονται με μεγαλύτερη σαφήνεια και συγκεντρώνονται περισσότερες κρίσιμες πληροφορίες γι’ αυτά κάθε χρόνο».''
ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:http://truth.freeforums.org
http://jacques.barthet.over-blog.com
http://kostasvakouftsis.blogspot.g
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου