Η «συμβατική» εικόνα της αρχαιολογίας έχει να κάνει συνήθως περισσότερο με σκάψιμο παρά με ηλεκτρονικούς υπολογιστές – ωστόσο αυτό δεν ισχύει για τον Μπέρνι Φρίσερ, καθηγητή πληροφορικής και «virtual αρχαιολόγο» του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα, ο οποίος κατέληξε σε νέα συμπεράσματα για δύο ρωμαϊκά μνημεία χάρη σε μοντέλα υπολογιστή και τεχνολογία ηλεκτρονικών παιχνιδιών.
Η έρευνά του αφορά στο Ara Pacis στη Ρώμη («βωμός της ειρήνης», αφιερωμένος στον αυτοκράτορα Αύγουστο) και στον Οβελίσκο του Μοντετσιτόριο. Το Ara Pacis βρίσκεται μπροστά από τον οβελίσκο, και μέχρι τώρα θεωρούνταν ότι τα δύο μνημεία είχαν τοποθετηθεί έτσι, ώστε η σκιά του οβελίσκου να πέφτει πάνω στο Ara Pacis στις 23 Σεπτεμβρίου, στα γενέθλια του αυτοκράτορα (τα μνημεία έχουν μετακινηθεί από τις αρχικές θέσεις τους).
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Gizmodo, ο Φρίσερ κατασκεύασε τρισδιάστατα μοντέλα των δύο μνημείων και στη συνέχεια τα συνδύασε με στοιχεία από αστρονομικές εφημερίδες (πίνακες για την θέση και κίνηση των ουράνιων σωμάτων- κάποτε ήταν έντυποι, τώρα πλέον είναι προγράμματα υπολογιστή), χρησιμοποιώντας τεχνολογία ηλεκτρονικών παιχνιδιών και συγκεκριμένα τη «μηχανή» Unity, για να αναπαραστήσει τα μνημεία και τη θέση τους σε σχέση με την κίνηση του ήλιου πριν από 2.000 χρόνια.
Η μελέτη του Φρίσερ έδειξε ότι η πραγματική ημερομηνία κατά την οποία ο ήλιος περνούσε πάνω από τον οβελίσκο ήταν η 9η Οκτωβρίου. Όπως αναφέρει ο ίδιος σε ανακοίνωση του πανεπιστημίου, οι επιγραφές πάνω του δείχνουν ότι ο Αύγουστος αφιέρωσε τον οβελίσκο στον Απόλλωνα, θεό του φωτός - και ο πιο λαμπρός νέος ναός που έφτιαξε ο Αύγουστος ήταν αφιερωμένος στον Απόλλωνα, προστάτη θεό του, ακριβώς δίπλα στο σπίτι του.
«Οπότε η νέα ημερομηνία, 9 Οκτωβρίου, είναι η ημερομηνία που γνωρίζουμε ότι γινόταν το ετήσιο φεστιβάλ του ναού. Καμιά άλλη ημερομηνία στο ρωμαϊκό εορτολόγιο δεν θα ήταν τόσο ταιριαστή όσο αυτή» προσθέτει.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα του Gizmodo, πρόκειται για πραγματική «αρχαιολογία του 21ου αιώνα», η οποία συνδυάζει την «παλιομοδίτικη» ιστορική έρευνα σε συνδυασμό με τον προγραμματισμό υπολογιστών και την τρισδιάστατη τεχνολογία ηλεκτρονικών παιχνιδιών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου