Τρίτη, 3 Μαρτίου 2015

Ο κιβωτιόσχημος τάφος στο Δερβένι ανήκει σε νεαρή κοκέτα


 Ο διάκοσμος έδειξε... νεαρή κοκέτα




















Σε νεαρό κορίτσι ανήκει ο κιβωτιόσχημος τάφος Ι στο Δερβένι που εντάσσεται στο δυτικό όριο του νεκροταφείου, μέσα στο ταφικό σύνολο Α και χρονολογείται στην εποχή του Κάσσανδρου, αρχές του 3ου π.Χ. αιώνα.



© Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, © ΙΣΤ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων
Τοπογραφικό σχέδιο περιοχής


Στο δυτικό όριο του νεκροταφείου του Δερβενίου, εντός του ταφικού συνόλου Α, εντοπίστηκε ο κιβωτιόσχημος τάφος Ι. Ο τάφος είναι τοποθετημένος πάνω στο λαξευτό δρόμο του μακεδονικού τάφου ΙΙΙ, τον οποίο τέμνει. 

  

Καλυπτόταν από πέντε πλάκες και βρέθηκε συλημένος. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ζωγραφική διακόσμηση του τάφου, η οποία αναπτύσσεται σε τρεις ζώνες καθ΄ ύψος. 
Στην ανώτερη από αυτές αποδίδονται αντικείμενα που σχετίζονται με τον καλλωπισμό και τη γυναικεία κομψότητα, την ενδυμασία, αλλά και γενικότερα με τις λατρευτικές συνήθειες και τις καθημερινές ασχολίες της νεκρής που ενταφιάστηκε εδώ. 
Χρονολογείται στις αρχές του 3ου αιώνα π.Χ.

Παρότι συλημένος ο τάφος, η επιβεβαίωση της ταυτότητας του νεκρού προέκυψε από τη μελέτη του τοιχογραφικού διάκοσμου, που αναπτύσσεται σε τρεις ζώνες καθ” ύψος και περιλαμβάνει αντικείμενα γυναικείας κοκεταρίας, όπως ένας καθρέφτης, μια βεντάλια, μια κοσμηματοθήκη, αγγεία με αρωματικά έλαια και αρώματα και παραστάσεις που παραπέμπουν σε έθιμα της εποχής, ταφικές τελετουργίες, αλλά και σε γάμο.Ο διάκοσμος έδειξε... νεαρή κοκέτα

«Μια ομάδα των απεικονιζόμενων αντικειμένων συσχετίζεται καταρχήν με τη γυναικεία κοκεταρία και τον καλλωπισμό και τέτοια είναι ένας καθρέφτης, μια βεντάλια, μία ξύλινη κοσμηματοθήκη. 
Με τη γυναικεία ενδυμασία σχετίζονται ένα διάφανο ύφασμα και ζεύγος κλειστών υποδημάτων, ενώ απεικονίζονται αγγεία και θυμιατήρια», λέει στο «Έθνος», η αρχαιολόγος Κατερίνα Τζαναβάρη, η οποία μετά από επισταμένη μελέτη θα παρουσιάσει μια πρώτη ερμηνευτική προσέγγιση του τοιχογραφικού διάκοσμου του τάφου Ι, στην 28η Επιστημονική Συνάντηση για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και στη Θράκη, που ξεκινά την Πέμπτη στη Θεσσαλονίκη.



Σύμφωνα με την κ. Τζαναβάρη, στην ανώτερη ζώνη του τάφου παριστάνεται επίσης ένας κάλαθος, που περιέχει μαλλί και συμβολίζει τις κύριες γυναικείες ασχολίες στο εσωτερικό του οίκου, δηλαδή την επεξεργασία του μαλλιού, το γνέψιμο και την ύφανση, καθώς και μία χάλκινη υδρία. Σημαντική είναι και η παράσταση τριών στεφανιών από φυσικά φυλλώματα, αλλά και η απεικόνιση περιστεριών, ενός μοτίβου που απαντά και σε άλλα, όμοιου τύπου, ταφικά μνημεία και παραπέμπει στη θεά Αφροδίτη, η οποία δεν είναι μόνο θεά του έρωτα, αλλά επιπλέον προστατεύει τους νεκρούς στη μεταθανάτια ζωή τους.

  


«Τα παραπάνω αντικείμενα εμπεριέχουν πολλαπλούς συμβολισμούς, οι οποίοι παραπέμπουν όχι μόνο στο τελετουργικό της ταφής και στα έθιμα που κυριαρχούν στην κοινωνία της ελληνιστικής εποχής στην αρχαία Μακεδονία, αλλά και στην τελετουργία του γάμου. Περιγράφουν παράλληλα τις αρετές της νεαρής νεκρής κοπέλας, το κοινωνικό status και τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ίδιας, του οικογενειακού περιβάλλοντος, αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας στην οποία αυτή εντάσσεται», σημειώνει η κ. Τζαναβάρη.


Πηγή ΚΕΙΜΕΝΟΥ:http://maiandros.blog-spot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου