Ολοένα και μεγαλώνει το μυστήριο γύρω από τον λόφο Καστά της Αμφίπολης, όπου η κυρία Περιστέρη με την ομάδα της συνεχίζουν τις ανασκαφές με αμείωτους ρυθμούς.
Ο «ένοικος» του τάφου συνεχίζει να απασχολεί τους αρχαιολόγους του κόσμου, οι οποίοι καθημερινά διατυπώνουν και μια νέα θεωρία για το ποιος «κρύβεται» εδώ και χιλιετίες. Όσο προχωρούν, όμως, οι ανασκαφικές εργασίες, τόσο μεγαλώνει το μυστήριο γύρω από τον τύμβο Καστά, καθώς η τέταρτη πύλη που ανακαλύφθηκε δίνει μια νέα τροπή στο σενάριο που θέλει τον τύμβο να είναι σωστός «λαβύρινθος» με περισσότερους από επτά θαλάμους.
Ομοιότητες Πέλλας – Αμφίπολης!
Και ενώ, λοιπόν, οι εργασίες στην Αμφίπολη συνεχίζονται, αρχαιολόγοι παραλληλίζουν το εντυπωσιακό ταφικό μνημείο στο λόφο Καστά με τύμβους στην Πέλλα, όπου βρίσκονται μακεδονικοί τάφοι με πολλούς θαλάμους.
Ένας μάλιστα από τους τάφους στην Πέλλα έχει επτά δωμάτια και θολωτή οροφή, ενώ οι υπόλοιποι έχουν μέχρι δυο δωμάτια, σύμφωνα με την εφημερίδα «Έθνος».
Σύμφωνα με τον καθηγητή Ιωάννη Ακαμάτη οι διαφορές και οι ομοιότητες μεταξύ του επταθάλαμου τάφου της Πέλλας και αυτού της Αμφίπολης συνοψίζονται στα εξής: Ο τάφος της Πέλλας είναι μικρότερος από αυτόν της Αμφίπολης (αν και με σημαντικές ταφές) και έχει λαξευθεί στον βράχο, σε αντίθεση με της Αμφίπολης που είναι χτιστός. Επίσης, ο τάφος της Πέλλας έχει πολλές θύρες που οδηγούν σε θαλάμους, ενώ στον τύμβο Καστά μέχρι στιγμής έχει βρεθεί μια θύρα σε κάθε θάλαμο.
Όσο για τις ομοιότητες, είναι ο μακρύς διάδρομος και οι κλίμακες.
Όσον αφορά τον επταθάλαμο τάφο της Πέλλας ο κ. Ακαμάτης δηλώνει στην εφημερίδα ότι «χρησιμοποιήθηκε για τις ταφές μια πολύ σημαντικής οικογένειας από το τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. ως τις αρχές του 1ου αιώνα π. Χ.
Η αρχιτεκτονική του εν λόγω τάφου που σχετίζεται με ταφικά μνημεία με θήκες στα τοιχώματα μπορεί να θεωρηθεί αφετηρία της εξέλιξης της χριστιανικής κατακόμβης και βεβαιώνει την αλληλεπίδραση των πολιτισμικών στοιχείων με την έντονη διακίνηση ανθρώπων, προϊόντων και ιδεών στα ελληνιστικά βασίλεια».
Ο Λαζαρίδης πίστευε πως ο τύμβος έχει οκτώ θαλάμους
Ένας από τους στενούς του συνεργάτες, την περίοδο που νεαρός αρχαιολόγος ανέσκαπτε το λόφο Καστά, μιλά για τις σκέψεις και τις εκτιμήσεις του σπουδαίου επιστήμονα στην εφημερίδα xronometro. Σύμφωνα με την μαρτυρία του συνεργάτη του που όμως θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του, ο Δημήτρης Λαζαρίδης, του είχε εκμυστηρευτεί, τη δεκαετία του '80 τα συμπεράσματά του. Σύμφωνα με την εκδοχή αυτή, ο σπουδαίος αρχαιολόγος πίστευε πως ο Τύμβος μπορεί να κρύβει όχι μόνο τέσσερις ταφικούς θαλάμους που απασχολούν σήμερα την ανασκαφική ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη, αλλά συνολικά ότι υπήρχαν πιθανότητες να φτάνουν τους οκτώ! Ήταν ο πρώτος που μίλησε για πολυεπίπεδο ταφικό μνημείο, παρόλο που πολλά από αυτά τα στοιχεία του δεν πρόλαβε να τα μεταφέρει με τη γραφίδα του στις πολλές σημειώσεις που κρατούσε.
Μάλιστα, ο μεγάλος δάσκαλος της αρχαιολογίας πίστευε ότι υπήρχε και δεύτερη είσοδος στο μνημείο στην κορυφή του Τύμβου και ότι αυτή είχε διανοιχτεί από τον Δεινοκράτη, τον αρχιτέκτονα στον οποίο αποδίδεται το μνημείο. Μάλιστα, ο Λαζαρίδης πίστευε ότι «σφραγίστηκε» από το Λιοντάρι της Αμφίπολης, το οποίο όπως έχει επισημανθεί και επιβεβαιώνεται από την αρχαιολογική κοινότητα βρισκόταν στην κορυφή του τύμβου. Για το λόγο αυτό, ξεκίνησε το ανασκαφικό του έργο από το πάνω μέρος του λόφου στην περιοχή Καστά, για να βρει την μυστική πύλη, ωστόσο έμεινε μόνο με τα ευρήματα αρχαϊκών τάφων.
Άντριου Τσαγκ – Discovery: Όλα δείχνουν Ολυμπιάδα
Δεν είναι Καρυάτιδες τα γλυπτά που βρέθηκαν στον δεύτερο θάλαμο, είναι Κλώδωνες
Η ανασκαφή της Αμφίπολης δεν έχει «μιλήσει» ακόμα, με αποτέλεσμα οι επιστήμονες και αρχαιολόγοι της παγκόσμιας κοινότητας να διατυπώνουν συνεχώς θεωρίες.
Ο γνωστός αρχαιολόγος Άντριου Τσαγκ, επιμένει ότι ο τάφος αυτός είναι της Ολυμπιάδας, μητέρας του Μ. Αλέξανδρου, ενώ εκφέρει και νέα άποψη στο Discovery Channel, που αφορά τις Καρυάτιδες της Αμφίπολης.
Σύμφωνα με τον Τσαγκ, οι Καρυάτιδες που βρέθηκαν στον τύμβο είναι πολύ πιθανό να αναπαριστούν ιέρειες που έπαιρναν μέρος σε διονυσιακά και ορφικά όργια και τρόμαζαν τους άνδρες με στεφάνια που έφεραν πλεγμένα φίδια για να τους αποτρέψουν να τις πλησιάσουν.
Τεχνικά, αναφέρει ο Τσαγκ, η ονομασία που δίνουμε σε αυτά τα αγάλματα είναι Καρυάτιδες, κάτι πολύ κοινό στην αρχιτεκτονική των Αρχαίων Ελλήνων και των Ρωμαίων. Ο Τσαγκ, όμως, λέει πως «πρόκειται για Κλώδωνες, δηλαδή για ιέρειες του Διονύσου (ήταν ο μακεδονική ονομασία των Μαινάδων), με τις οποίες η Ολυμπιάδα είχε σχέσεις. Γι' αυτό τα στεφάνια που φέρουν στο κεφάλι είναι αφιερωμένα στον Διόνυσο».
Υπό αυτό το πρίσμα ο Τσαγκ αναφέρει πως μέσα στον τάφο πρέπει να βρίσκεται η Ολυμπιάδα. Ο Τσαγκ αναφέρει επίσης πως ο Πλούταρχος στο «Βίος του Αλέξανδρου» αναφέρεται λεπτομερώς για το πώς η Ολυμπιάδα συμμετείχε στα διονυσιακά και ορφικά όργια με τις Κλώδωνες. Αναφέρει πως οι Κλώδωνες έφεραν στο κεφάλι τα φίδια της Ολυμπιάδας για να τρομοκρατούν τους άνδρες.
Η εξήγηση που δίνει ο Τσαγκ είναι ότι οι Καρυάτιδες είχαν σκοπό να προστατεύσουν την Ολυμπιάδα ακόμα και μέσα στον τάφο, γι' αυτές η αρχαιολογική σκαπάνη τις βρήκε σε μια στάση των χεριών που προσπαθούν να απωθήσουν τους πιθανούς εισβολείς.
Πηγή φωτογραφιών pella-museum.gr
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου