Δια χειρός Lorenza
Πολλά ακούγονται,λίγα είναι γνωστά και περισσότερα παίζουν στα σενάρια.
Το 2013 έχει ηδη εγκριθεί η άντληση πετρελαίου,σε δοκιμαστικό επίπεδο,σε δώδεκα σημεία στον ελλαδικό χώρο.
Ένα απο τα σημεία αυτά είναι και ο Ποταμός στην Επανωμή του νομού Θεσσαλονικης,όπου η πρώτη άντληση έγινε το 1973.
Σύμφωνα με την έγκριση για το 2013,ο Ποταμός Θες/νίκης συγκαταλέγεται πάλι στα 12 σημεία άντλησης( αναφέρεται σαν παράδειγμα)
Αυτό σημαίνει ότι για να γίνει άντληση οφείλουν να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
Α) η περιοχή δεν είναι σεισμογενής
Β) Έχουν γίνει οι απαραίτητες γεωλογικές-μετεωρολογικές-χημικές διερευνήσεις
Γ) Εάν πρόκειται για σεισμογενή περιοχή,επιπλέον μελέτη όσον αφορά τις ηφαιστειακές οδούς
(Κάθε ηφαιστειογενής περιοχή είναι άμεσα συνδεδεμένη με διόδους πετρελαίου ή και φυσικού αερίου.)
Επειδή δεν πρόκειται για επίσημη αναφορά,επιτρέψτε μου να κάνω και υποθέσεις.Οι τόνοι,για να είμαι ειλικρινής,διακόπτουν τον ειρμό των σκέψεων μου.
Λοιπον έχουμε και λεμε
Το 1971 η CIA ενημερώνει την κυβέρνηση ΗΠΑ για ύπαρξη κοιτασμάτων στο Αιγαίο,με ελλειπή έκθεση και με τα μέσα της εποχής.
Η κυβέρνηση Παπαδόπουλου (οι συνειρμοί δικοί σας) καθώς ήταν άλλο ένα πείραμα εγκρίνει την «προ-άντληση» στον Ποταμό Θεσσαλονίκης με αντάλλαγμα μόνο τα κόστη της εξόρυξης.Η άντληση ακυρώνεται μετά τη μόλυνση των ακτών ακόμη και της Πιερίας και στις 21 Ιουνίου 1978 χτυπά την Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή,σεισμός της κλίμακας 7,3 R σύμφωνα με το Όσλο ( 6,9 σύμφωνα με την τότε κυβέρνηση Καραμανλή,απο τα 7R και πάνω οι κάτοικοι δικαιούνται αποζημιώσεις οι οποίες δεν δόθηκαν )ακολουθούμενος απο δεύτερο απο το ρήγμα Κρέσνας – Ιούλιος 1978- της τάξης των 6,1 R.
Εαν- ορμώμενη απο τον Ποταμό Θεσ/νικης,ο οποίος απέχει περίπου 40 χλμ απο το ρήγμα της Βόλβης και 35 χλμ από το ρήγμα Ασσήρου. – γίνει ξανά άντληση πετρελαίου ,έστω και δοκιμαστικά,θα πρέπει να υπάρχει εμπεριστατωμένη μελέτη,η οποία αυτή τη στιγμή δυστυχώς δεν υπάρχει.
Όσον αφορά στο ηφαιστειογενές έδαφος και το ασταθές υπέδαφος,η περιοχή Θεσ/νικης,ακόμη και ιστορικά αν το δούμε,χτίστηκε σε προσχώσεις.
Ούτε το Μετρό δεν τελείωσε σαν έργο λόγω του ασταθούς υπεδάφους.Εάν γίνει εξόρυξη,θα πρέπει να ληφθούν υπ’όψιν οι παράγοντες
Α) Ρήγμα Βόλβης
Β)Ρήγμα Θερμαϊκού-γεννήθηκε απο το ρήγμα Βόλβης
Γ)Ρήγμα Ασβεστοχωρίου
Δ)Ρήγμα Ασσήρου
Τα δύο τελευταία θα μπορούσαν να θεωρηθούν αμελητέα εάν το Ασβεστοχώρι ΔΕΝ βρισκόταν στο ανενεργό ηφαίστειο Χορτιάτης -μόλις 8χλμ από τη Θεσσαλονίκη-και εάν δεν ήταν συνδεδεμένο με τα άλλα δύο ρήγματα( Βόλβης- Θερμαϊκού) και εάν η Άσσηρος δεν είχε υπόγεια σύνδεση με τον Χορτιάτη ο οποίος με τη σειρά του έχει άμεση δίοδο στις Βόλβες- εξ’ου και οι λιμναίες εκλύσεις αερίων στις λίμνες ορατές απο τους κατοίκους της Κορωνίδας
.Κανείς απο την περιφέρεια Λαγκαδά δεν κολυμπά στις Βόλβες λόγω των δυνατών υπολιμναίων ρευμάτων τα οποία ισούνται με επικοινωνία με το ηφαίστειο,διότι ένα υποθαλάσσιο ρεύμα χρειάζεται οξυγόνο για να ενδυναμωθεί.
Στην περίπτωση που γίνει άντληση,υπάρχει όχι μόνο ο κίνδυνος πυροδότησης των ρηγμάτων αλλά και έκλυσης αερίων απο το ανενεργό ηφαίστειο σε ανύποπτα σημεία
Γενική εκτίμηση: .Στη δική μας περίπτωση,η μελέτη οφείλει να δώσει κάποια συγκεκριμμένα βάθη εξόρυξης σε συνδυασμό με την έκταση των ρηγμάτων στα σημεία εξόρυξης συν τα μικρότερα ρήγματα που, ναι μεν δεν δίνουν μεγάλους σεισμούς,μπορούν όμως να επηρρεάσουν τα μεγαλύτερα συν την έκλυση αερίων απο μή ενεργά ηφαίστεια.
Σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας,οι αγωγοί πρεπει να τοποθετούνται σε (συν-πλην) 100 χλμ απόσταση συνάντησης με το πλησιέστερο ρήγμα,και μάλιστα να το «υπερβαίνουν» σε περίπτωση διασταύρωσης του αγωγού με το ρήγμα
(Βλεποντας την εικόνα με τα επίκεντρα,όλη η Ελλάδα είνα «μαύρη» συν τη Μεσόγειο σε μεγάλο βαθμό.Ούτε να το φανταστώ )
Εαν- ορμώμενη απο τον Ποταμό Θεσ/νικης,ο οποίος απέχει περίπου 40 χλμ απο το ρήγμα της Βόλβης και 35 χλμ από το ρήγμα Ασσήρου. – γίνει ξανά άντληση πετρελαίου ,έστω και δοκιμαστικά,θα πρέπει να υπάρχει εμπεριστατωμένη μελέτη,η οποία αυτή τη στιγμή δυστυχώς δεν υπάρχει.
Όσον αφορά στο ηφαιστειογενές έδαφος και το ασταθές υπέδαφος,η περιοχή Θεσ/νικης,ακόμη και ιστορικά αν το δούμε,χτίστηκε σε προσχώσεις.
Ούτε το Μετρό δεν τελείωσε σαν έργο λόγω του ασταθούς υπεδάφους.Εάν γίνει εξόρυξη,θα πρέπει να ληφθούν υπ’όψιν οι παράγοντες
Α) Ρήγμα Βόλβης
Β)Ρήγμα Θερμαϊκού-γεννήθηκε απο το ρήγμα Βόλβης
Γ)Ρήγμα Ασβεστοχωρίου
Δ)Ρήγμα Ασσήρου
Τα δύο τελευταία θα μπορούσαν να θεωρηθούν αμελητέα εάν το Ασβεστοχώρι ΔΕΝ βρισκόταν στο ανενεργό ηφαίστειο Χορτιάτης -μόλις 8χλμ από τη Θεσσαλονίκη-και εάν δεν ήταν συνδεδεμένο με τα άλλα δύο ρήγματα( Βόλβης- Θερμαϊκού) και εάν η Άσσηρος δεν είχε υπόγεια σύνδεση με τον Χορτιάτη ο οποίος με τη σειρά του έχει άμεση δίοδο στις Βόλβες- εξ’ου και οι λιμναίες εκλύσεις αερίων στις λίμνες ορατές απο τους κατοίκους της Κορωνίδας
.Κανείς απο την περιφέρεια Λαγκαδά δεν κολυμπά στις Βόλβες λόγω των δυνατών υπολιμναίων ρευμάτων τα οποία ισούνται με επικοινωνία με το ηφαίστειο,διότι ένα υποθαλάσσιο ρεύμα χρειάζεται οξυγόνο για να ενδυναμωθεί.
Στην περίπτωση που γίνει άντληση,υπάρχει όχι μόνο ο κίνδυνος πυροδότησης των ρηγμάτων αλλά και έκλυσης αερίων απο το ανενεργό ηφαίστειο σε ανύποπτα σημεία
Γενική εκτίμηση: .Στη δική μας περίπτωση,η μελέτη οφείλει να δώσει κάποια συγκεκριμμένα βάθη εξόρυξης σε συνδυασμό με την έκταση των ρηγμάτων στα σημεία εξόρυξης συν τα μικρότερα ρήγματα που, ναι μεν δεν δίνουν μεγάλους σεισμούς,μπορούν όμως να επηρρεάσουν τα μεγαλύτερα συν την έκλυση αερίων απο μή ενεργά ηφαίστεια.
Σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας,οι αγωγοί πρεπει να τοποθετούνται σε (συν-πλην) 100 χλμ απόσταση συνάντησης με το πλησιέστερο ρήγμα,και μάλιστα να το «υπερβαίνουν» σε περίπτωση διασταύρωσης του αγωγού με το ρήγμα
(Βλεποντας την εικόνα με τα επίκεντρα,όλη η Ελλάδα είνα «μαύρη» συν τη Μεσόγειο σε μεγάλο βαθμό.Ούτε να το φανταστώ )
_Λογικό,διότι το ρήγμα βαίνει κάθετα βαθέως και παραλλήλως ενώ ο αγωγός μόνο παραλλήλως,οπότε η ελαστικότητα οφείλει να είναι του αγωγού διότι σε περίπτωση σεισμού,μπορεί να υπάρξει βλάβη του αγωγού με συνέπειες βαρύτατες για το περιβάλλον και την ανθρώπινη ζωή.
_(Παράδειγμα ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης στηριζόμενος σε μια άψογη μελέτη. Στο ύψος του ρήγματος της Κρέσνα,¨ανεβαίνει¨ αλλα κάτω των 400 μτρ απο την επιφάνεια του εδάφους ώστε να μην εμποδίζει οποιαδήποτε επίγεια ενέργεια )
__Επειδή,λόγω επαγγελματικής ιδιότητας,έτυχε να ρίξω μια ματιά στα σχέδια το 2011,το μόνο που είδα ήταν μια προχειροδουλειά.Και δεν πιστεύω οτι άλλαξαν τα σχέδια σε πιο επιμελή. Εάν γίνει άντληση στο Καστελλόριζο,θα «πυροδοτηθεί» το ρήγμα Κρήτης- Ρόδου που θα «χτυπήσει» τις ακτές της Τουρκίας και τις Κυκλάδες,πυροδοτώντας με τη σειρά του,το ρήγμα της Αχαϊας,Πάρνηθας και της Ανατολίας και πάει λέγοντας.
Συν των άλλων,ενδεχόμενη εως πολύ πιθανή ενεργοποίηση των διόδων του ηφαιστείου της Θήρας- οχι απαραίτητα σαν ηφαιστειακή έκρηξη,αρκεί η έκλυση αερίων απο τα ρήγματα.Επίσης θα πυροδοτήσει την Βόρεια Αφρική,καθώς η Ευρασιατική πλάκα ήδη συγκρούεται με την Αφρικανική η οποία με τη σειρά της πυροδοτεί τον Ινδικό κ.ο.κ.-Δεν γνωρίζω τι μπορεί να συμβεί με τα μικρορήγματα στο Αϊβαλί( Κυδώνιο)-
Κι όχι άμεσα
Επιβάλλεται η χρήση της διεθνούς συνθήκης περι βάθους αντλήσεως αλλά το βλέπω και αυτό να περνάει στις καλένδες.
Είδαμε τί έγινε στο Αίγιο και είδαμε τί έγινε και στην Κωνσταντινούπολη.
Αυτά τα ρήγματα,με τη σειρά τους,πυροδοτούν άλλα σε απίθανα σημεία και άλλες χώρες με αποτέλεσμα μια αλυσιδωτή αντίδραση σε σεισμικό επίπεδο.
Σε μια χωρα 134.000m2 με διασταυρουμενα ρηγματα,εγω προσωπικα δεν βρισκω μερος σε αποσταση 100 χλμ να αντλησω παρα μονο εναεριως,και εναεριες αντλησεις ακομη δεν υφιστανται τουλάχιστον εδώ.
Η ζώνη των 100 χλμ είναι λίγο απίθανο να τηρηθεί καθώς σχεδόν όλη η χώρα «κάθεται» πάνω σε ρήγματα με δεκάδες ανενεργά ηφαίστεια και άμεση υπόγεια σύνδεση με τις θάλασσες Κασπία , Μαύρη και Εύξεινο Πόντο.
Ίσως δεν σας φαίνεται λογική αλληλουχία,όμως η γεωλογία έχει τελείως διαφορετική λογική.
Η μόνη ασφαλής εξόρυξη θα’ταν στην Πίνδο αλλά καμμία εταιρεία δεν θα έκανε άντληση στα βουνά και το λοιπό της Ελλάδας απαιτεί επισταμένη μελέτη.
Ποιές εταιρείες «μπαίνουν» ε,ψάξτε να βρείτε,λίγο πολύ είναι γνωστό.Ο Μάρτης δεν λείπει απο τη Σαρακοστή.Οι εταιρείες που εχουν πληγεί απο τον ΟΠΕΚ έχουν βρεί τη διέξοδο τους.
Τονίζω οτι όπου υπάρχει δίοδος πετρελαίου υπάρχει και φυσικό αέριο και το ανάπαλιν.Τα συμπεράσματα δικά σας.
Επιπρόσθετο γεγονός:Η κρίση στα Ίμια μόνο κρίση δεν ήταν.Όταν το 1996 οι 7 ισχυροί του κόσμου δήλωναν οτι τελειώνουν τα αποθέματα φυσικών πόρων ξαφνικά «δημιουργήθηκε» το 1998 το θέμα των Ιμίων ή όπως θέλετε να το πείτε.Παραβιάσεις εναέριου χώρου,κυπριακή ανάφλεξη κλπ κλπ.Τίποτε απο όλα αυτά δεν ισχύει.Όλα γίνονται για την πετρελαιογόνο ζώνη των 6-12 μιλίων.Απο τη Λήμνο μεχρι την Κύπρο τα κοιτάσματα είναι άφθονα ώστε να συντηρήσουν,αυτά καθ’εαυτά, τον κόσμο για ένα έτος το λιγότερο.
Το πλεονέκτημα της σεισμογενούς ζώνης είναι η ελεύθερη υπόγεια διακίνηση των κοιτασμάτων και η άγνοια στην επιφάνεια.
Επιβάλλεται η εκάστοτε χώρα να αξιοποιήσει το εγχώριο ανθρώπινο δυναμικό της.
Υστερόγραφο: Η ανάλυση είναι σε γενικές γραμμές.Για να γίνει εκτενής ανάλυση απαιτείται ολόκληρο επιτελείο και θα ήταν κουραστική στο μέσο αναγνώστη.
Μετεωρολογικός παράγοντας
Η Ελλάδα έχει γενικότερα σταθερό κλίμα.Όμως πολλές φορές-όπως φέτος- είδαμε θερμοκρασίες -12οC ή υπερβολικά κ.ε. υδάτινου όγκου.
Μέτρα πρόληψης:Πυροσβεστικές αντλίες,24ωρη επίβλεψη και απάντληση υδάτων ώστε να μην «μπλοκάρουν » οι πλατφόρμες και ο αντλητικός μηχανισμός.Αναρωτιέμαι εάν μέσα στη γενική βιασύνη για γρήγορο χρήμα έχει γίνει η πρόβλεψη.
Περιβαλλοντολογικός παράγοντας
Οι περισσότερες αντλήσεις θα γίνουν κοντα σε αστικούς οικισμούς.Τουτέστιν και σε απλή ελληνική,όσοι έχουν ιδιοκτησίες εντός της ζώνης,δεν πρόκειται να τις εκμεταλλευτούν για 10 χρόνια το ελάχιστο.
Αποζημιώσεις θα δοθούν;
Αποζημιώσεις για ενδεχόμενες ήπιες βλάβες στη δημόσια υγεία;
Αλλά πριν τις αποζημιώσεις,και εφ’όσον μιλάμε για αστικούς οικισμούς,προβλέφθηκε η δημόσια υγεία πριν των αναρτήσεων προειδοποιητικών ενδείξεων;
Πρέπει να αντιληφθούμε οτι ο ορυκτός πλούτος είναι ευλογία για μια χώρα αλλά μόνο με σωστή διαχείρηση.Αλλιώς είναι καταστροφικός.Δεν προλέγω δεινά,απλά επισημαίνω λόγω επαγγελματικής πείρας.
Επίσης,δεν πρόκειται να επεκταθώ στο ΓΙΑΤΙ οι εξορύξεις τώρα,θα ήμουν τρομερά κουραστική.
Γενικότερος κοινωνιολογικός δείκτης.
Καθώς το πετρέλαιο πλέον σπανίζει ή θα σπανίσει,πολλά ακούγονται,λίγα ευσταθούν.Ο αγώνας πλέον είναι για νέες παρθένες σε εξορύξεις περιοχες.Το Ιράν παίζει το δικό του παιχνίδι,οι ΗΠΑ παρόμοιο,η ΕΕ κάτι αντίστοιχο,ο ΟΠΕΚ τηρεί επικίνδυνη σιγή στον γενικότερο χαμό και οι πετρελαϊκές τρίβουν τα χέρια τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου