Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα ξέρουν τα πάντα για τις κινήσεις των κατόχων τους

 




Σύμφωνα με έρευνα της Privacy4Cars, τα σύγχρονα αυτοκίνητα ξέρουν τα πάντα για τις κινήσεις των κατόχων τους και τα... «μαρτυρούν» σε άλλους.

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι σαν τα… smartphones. Γνωρίζουν όλες τις κινήσεις του κατόχου τους, από το που συχνάζει, μέχρι το αν… τρέχει. 
Βέβαια, όλες αυτές τις πληροφορίες τις οποίες συλλέγει το… όχημα, τις γνωστοποιεί σε τρίτους. 
Ποιοι είναι αυτοί; 
Μα φυσικά, οι κατασκευάστριες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες διαθέτουν πλήρη προφίλ των πελατών τους.

Γνωρίζεις ότι παρακολουθούν τα δεδομένα του αυτοκινήτου σου;



Τι αποκαλύπτει η έρευνα της Privacy4Cars:

Την αποκάλυψη έκανε η Privacy4Cars, σύμφωνα με την οποία τα σύγχρονα αυτοκίνητα όπως και τα smartphones, συλλέγουν δεδομένα των κατόχων τους. Αυτά αφορούν ονοματεπώνυμα, διευθύνσεις, αριθμούς τηλεφώνου, e-mail, ημερομηνίες και ώρες χρήσης.

Εκτός αυτών των βασικών πληροφοριών, περιλαμβάνουν δεδομένα οδήγησης και χαρακτηριστικά, όπως είναι η ταχύτητα την οποία αναπτύσσει συνήθως ο εκάστοτε οδηγός.
 Επιπλέον, καταγράφει αν ο οδηγός τηρεί τους κανόνες ασφαλείας. 
Αν δηλαδή, φοράει ζώνη ασφαλείας, το στυλ οδήγησης, αν ελέγχει τις πιέσεις ελαστικών, αν χρησιμοποιεί τα συστήματα υποβοήθησης κ.α.


Οι εταιρείες γνωρίζουν τα γούστα του οδηγού

Επιπλέον, όπως αναφέρει η Privacy4Cars, οι εταιρείες συλλέγουν πληροφορίες από το σύστημα φωνητικών εντολών, καθώς και τις λεπτομέρειες από κάθε ταξίδι. Όπως για παράδειγμα, την τοποθεσία, τον καιρό και τη διαδρομή που ακολούθησε κάποιος για να φτάσει στον προορισμό του.

Ακόμη, λαμβάνουν δεδομένα και από το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, μαθαίνοντας τις μουσικές προτιμήσεις του οδηγού. Άλλες πληροφορίες που λαμβάνουν οι εταιρείες, έχουν να κάνουν με το πότε ο οδηγός ανοίγει τα παράθυρα, πότε χρησιμοποιεί τα δεδομένα Wi-Fi, καθώς και τις πληροφορίες για τη φόρτιση της μπαταρίας αν έχει να κάνει με ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Μερικά νέα μοντέλα το έχουν πάει σε άλλο επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, παρακολουθούν τη δραστηριότητα ανεφοδιασμού, τα επίπεδα της μπαταρίας, τις εικόνες από τις ενσωματωμένες κάμερες, ακόμη και τα βιομετρικά στοιχεία του οδηγού. Όπως για παράδειγμα, το πρόσωπο του, καθώς και τα δακτυλικά αποτυπώματά του.

Σύμφωνα με έρευνα με τη συμμετοχή 25 εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων και 15 αυτοκινητοβιομηχανιών που δημοσιεύθηκε από το Ιδρυμα Mozilla( BMW, Renault, Subaru, Fiat, Jeep, Chrysler, Volkswagen, Toyota, Lexus, Ford, Audi, Mercedes-Benz, Honda, Lincoln, Acura, Kia, GMC, Chevrolet, Hyundai, Nissan και Tesla.)  , η Ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan δήλωσε ότι θα μπορούσε να πουλήσει πληροφορίες σχετικά με τη σεξουαλική δραστηριότητα οδηγών και επιβατών, τη νοημοσύνη και την κατάσταση της υγείας τους σε «μεσίτες» δεδομένων, αστυνομικές Αρχές και άλλες εταιρείες ή υπηρεσίες. 

  




Έλον Μασκ: Η εφαρμογή X θα συλλέγει βιομετρικά δεδομένα των χρηστών:

Επιπλέον, η γερμανική Volkswagen γνωστοποίησε πως μπορεί να καταγράφει τις φωνές των οδηγών ώστε να χρησιμοποιεί τα δεδομένα αυτά για στοχευμένες διαφημίσεις.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης πως το 84% των αυτοκινητοβιομηχανιών που εντάχθηκαν στην έρευνα μπορούν να μοιράζονται, ακόμη και να πουλούν, δεδομένα σε άλλες εταιρείες. Πάνω από τις μισές μάρκες αυτοκινήτων παραδέχτηκαν πως μπορούν να μοιράζονται δεδομένα με κυβερνήσεις και αστυνομικές Αρχές όταν τους ζητείται και όχι όταν λαμβάνουν την απαραίτητη δικαστική εντολή.

Οπως επισημαίνουν δε στην έρευνα, οι καταναλωτές σπανίως έχουν την ευκαιρία να γνωρίζουν και να συναινούν στους κανόνες απορρήτου των αυτοκινήτων τους. Η ιαπωνική Subaru, για παράδειγμα, δήλωσε πως το να επιβαίνει κανείς σε ένα από τα αυτοκίνητά της συνεπάγεται την αυτόματη συγκατάθεση στην πολιτική απορρήτου της.



«Ο όγκος των δεδομένων τα οποία οι εταιρείες αυτοκινήτων δηλώνουν απροκάλυπτα πως μπορούν να συλλέγουν ήταν σοκαριστικός», σημειώνει η Τζεν Κολτράιντερ, επικεφαλής ερευνήτρια στο Ιδρυμα Mozilla, τον μη κερδοσκοπικό ιδιοκτήτη της εταιρείας που διαχειρίζεται το πρόγραμμα περιήγησης Firefox. «Είναι σαν να μην τους έχει αμφισβητήσει ποτέ κανείς ή να τους έχει κάνει ερωτήσεις σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής, και έτσι απλά περιλαμβάνουν τα πάντα».

Η Κολτράιντερ και άλλοι ερευνητές εξέτασαν τις πολιτικές απορρήτου των αυτοκινητοβιομηχανιών και κατέβασαν τις εφαρμογές τους στη Γερμανία, τη Γαλλία, στις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Διαπίστωσαν ότι η βιομηχανία συλλέγει τεράστιους όγκους δεδομένων μέσω δεκάδων αισθητήρων και τεχνολογιών που ενσωματώνονται στα νεότερα μοντέλα αυτοκινήτων. Οι νέες αυτές τεχνολογίες υπολογίζουν το βάρος των ανθρώπων καθώς κάθονται, βιντεοσκοπούν το αυτοκίνητο εσωτερικά και εξωτερικά με κάμερες, καταγράφουν συνομιλίες μέσω μικροφώνων και παρακολουθούν τους χρήστες μέσω συνδεδεμένων εφαρμογών στα smartphones.

Οι Ευρωπαίοι είναι κατ′ αρχήν περισσότερο προστατευμένοι από την παραβίαση των προσωπικών τους δεδομένων βάσει του νόμου περί ιδιωτικότητας (GDPR), ωστόσο σύμφωνα με την Κολτράιντερ ο νόμος αυτός δεν έχει εφαρμοστεί επαρκώς στις αυτοκινητοβιομηχανίες.


Ποιες οι πολιτικές των εκάστοτε εταιρειών;;

Προφανώς, η διαχείριση των εν λόγω δεδομένων διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία. Η καθεμία ορίζει τις δικές της πολιτικές σχετικά με τη συλλογή δεδομένων, ενώ κάποιες εταιρείες προσφέρουν την επιλογή στους ιδιοκτήτες να μην συναινέσουν για την αποστολή των δεδομένων τους προς αυτές.

Η αλήθεια είναι ότι πλέον με τις προηγμένες τεχνολογίες που διαθέτουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα, η «παρακολούθηση» του οδηγού είναι αναπόφευκτη. 

Το αν είναι σωστό ή όχι είναι μεγάλη κουβέντα. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να υπάρχει συναίνεση από τον ιδιοκτήτη.


Υπάρχει τρόπος προστασίας;

Μάλιστα, όσο πληθαίνει η συνδεσιμότητα εντός του οχήματος, τόσο μεγαλώνει η ποσότητα των δεδομένων. Αν ο χρήστης δεν επιθυμεί την παρακολούθηση των δεδομένων του, πρέπει να μειώσει τη συνδεσιμότητα με το όχημα. 
Μία καλή αρχή είναι να περιορίσει τη σύνδεση προσωπικών συσκευών με το infotainment.



Επιπλέον, για όσους δεν το γνωρίζουν ορισμένοι κατασκευαστές δίνουν τη δυνατότητα χρήσης του infotainment σε valet mode ή secret mode. Αυτό περιορίζει την παραγωγή δεδομένων, αρκεί να μην υπάρχει σύστημα δορυφορικής πλοήγησης.

Το εν λόγω σύστημα καταγράφει συνεχώς τη θέση του οχήματος και εξασφαλίζει την πλοήγηση στον εκάστοτε προορισμό. Για τη δουλειά αυτή, είναι καλύτερη η εφαρμογή του smartphone σας.
Αν το αυτοκίνητο έχει WiFi τότε αποστέλλουμε e-mail στον κατασκευαστή, με το οποίο δεν επιτρέπουμε τη διαδικασία. Αν δεν έχει, τότε εγείρουμε τις ενστάσεις μας στο συνεργείο, όταν πάμε για σέρβις. Το κατά πόσο τηρούνται τα «δεν αποδέχομαι τους όρους» όμως, ένας Θεός γνωρίζει.
-------------------------------------------------
O νόμος OBFCM (On-board Fuel and energy Consumption Monitoring) είναι το μεγαλύτερο «φακέλωμα» που έχει εφαρμοστεί στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Κάθε αυτοκίνητο με ημερομηνία παραγωγής από την 1η Ιανουαρίου του 2021 κι έπειτα (αναλόγως τεχνολογίας, δεν αποκλείονται και λίγο παλιότερα), εξοπλίζεται με ένα κατάλληλα καλιμπραρισμένο λογισμικό που αποθηκεύει τα πάντα από την οδήγησή μας. 
Συγκεκριμένα, το πόσο ενεργοβόρος ή περιβαλλοντικά επιζήμιος είναι ο τρόπος χρήσης του αυτοκινήτου. 
Τα δεδομένα αποστέλλονται σε server που βρίσκονται στις Βρυξέλλες, ως μέρος του δικτύου Reportnet. Ένα είδος cloud, όπου «ανεβαίνουν» διαρκώς δεδομένα για κάθε όχημα ξεχωριστά.




ΠΗΓΕΣ:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου